In de maanden januari tot en met juli werden 18.376 nieuwe elektrische auto’s verkocht. Dat is een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar. De best verkochte stekkerauto is nog altijd een Tesla, maar wel de goedkopere Model 3.
Dat meldt dienstverlener voor de autobranche VWE Automotive.
Goedkopere elektrische auto’s winnen terrein in Nederland. De gemiddelde catalogusprijs van nieuw verkochte stekkerauto’s ligt nu bijna 30 procent lager dan vorig jaar. Dit ligt vooral aan de opkomst van de Tesla Model 3.
De gemiddelde prijs van een nieuw verkochte Tesla ligt in Nederland dit jaar op 62.000 euro, tegen een gemiddelde verkoopprijs van 113.000 euro een jaar geleden.
De verschuiving naar meer betaalbare elektrische auto’s is terug te zien in de lijstjes met populairste modellen. Vorig jaar was de luxe sedan Tesla Model S de meest verkochte elektrische auto en stonden ook de Jaguar I-Pace en de elektrische terreinwagen Tesla Model X in de top vijf. Die drie modellen zijn dit jaar uit de top tien gevallen, aldus VWE Automotive.
Populairste elektrische auto's
De top 5 van best verkochte elektrische modellen van januari tot en met juli 2019 ziet er als volgt uit:
- Tesla Model 3: 6.646
- Kia e-Niro: 2.030
- Volkswagen e-Golf: 1.899
- Hyundai Kona Electric: 1.895
- Nissan Leaf: 1.695
Kijk je naar de prijzen dan betaal je voor de standaardversie van de Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 59.318 euro, volgens de site EV Database.
Een Kia e-Niro 64 Kwh kost standaard 42.510 euro, de Volkswagen e-Golf zit op 40.325 euro, de Hyundai Kona Electric 64 Kwh zit op 40.995 euro en de Nissan Leaf kost in de basisversie 36.990 euro.
Fiscale bijtelling voor elektrische auto's
Een belangrijke oorzaak is een aanpassing de fiscale regels voor zakelijk rijders van elektrische auto's. Sinds dit jaar geldt de gunstige bijtelling voor privégebruik van leaseauto's van 4 procent nog maar over de eerste 50.000 euro van de waarde van een elektrische auto. Daarnaast zijn er minder dure modellen geïntroduceerd en is de verkoop van duurder elektrische modellen sterk teruggevallen.
In juni bleek bij de presentatie van het Klimaatakkoord dat de huidige relatieve lage fiscale bijtelling van 4 procent voor volledige elektrische auto's vanaf 2020 stapsgewijs omhoog gaat. Volgend jaar bedraagt de bijtelling 8 procent en geldt dit percentage tot een waarde van 45.000 euro. Daarboven betaal je 22 procent.
In de jaren tot en met 2026 klimt de bijtelling voor privégebruik verder tot standaard 22 procent over de gehele cataloguswaarde.
Lees meer over elektrisch rijden:
- Zo presteert de Nederlandse zonne-auto Lightyear One in vergelijking met de Tesla Model 3
- Een laadpaal voor thuis: 3 dingen waarop je moet letten
- Elektrische auto als occasion kopen? 8 dingen om op te letten
- Waarom tweedehands Tesla’s massaal naar het buitenland verdwijnen
- Met deze 10 elektrische auto’s krijg je de grootste actieradius voor je geld